infomalaya


21 February 2017

Day 9/100

Saya ambil masa hampir setengah jam memikirkan apa yang saya nak tulis hari ni. Salah saya juga, lupa nak off Facebook Messenger dan Whatsapp di komputer. Bagi sesetengah orang, menulis perkara yang mudah. Bagi saya dan yang lain, menulis memang susah. Lagi susah bila nak keluarkan semua yang ada dalam kepala ni secara bertulis. Atau lukis lagi senang kot?

Sebab itu kalau nak menulis, kena pastikan dulu tak ada gangguan. Kena tenang. Kena susun dulu dalam kepala apa yang nak tulis satu persatu, ikut susunan. Macam cikgu saya selalu pesan, clear thinking will make a clear writing. Bila dan clear barulah orang yang baca artikel saya boleh faham dengan jelas apa yang saya nak sampaikan. Tapi saya memang tak tahu siapa yang baca infomalaya sekarang. Apa yang satu tahu, saya menulis untuk diri saya sendiri. Sendiri tulis, sendiri baca. Tapi saya yakin, orang selain saya yang masih lagi baca infomalaya pun perangai lebih kurang macam saya juga. Jenis yang tak suka tengok rancangan realiti TV, dan hensem.

Baru 9 hari saya menulis secara konsisten, dan masih awal untuk saya lihat sebarang perubahan berlaku pada diri saya dari segi perubahan tingkah laku, tabiat, kualiti penulisan, dan kesungguhan untuk mencapai misi saya. Saya pun sebenarnya tak tahu apa misi saya, tapi saya yakin akan ada sesuatu yang menunggu saya di akhir cabaran 100 hari ni.

Saya sudahi artikel hari ini dengan quote di bawah:

Time management, to stop addictions like social media and video-watching, and make your art your main relaxing activity.

Dipetik dari artikel yang ditulis oleh Derek Sivers, How to do what you love and make good money.