infomalaya


15 February 2017

Day 3/100

Dalam sejarah saya menjadi seorang cikgu(baru 8 tahun), inilah kali pertama saya mengajar murid-murid di sekolah saya tentang topik memancing secara formal. Rakan setugas saya yang meminta saya untuk mengisi slot kelab beruniform sekolah bagi topik survival. Bagai pucuk dicita ulam mendatang, baik saya atau murid-murid saya, rasa seronok dan bersemangat—masing-masing bawa rod dan alat pancing dari rumah.

Tapi untuk slot selama sejam, tak banyak yang saya dapat sentuh. Saya cuma dapat terangkan tentang mesin, rod, dan tali pancing sahaja. Adalah juga saya ajar dua jenis ikatan yang saya sendiri selalu guna. Rasa berterabur juga waktu nak buat penerangan, kalau ada silibus senang sikit nak ajar. InsyaAllah hujung tahun nanti waktu program perkhemahan tahunan sekolah saya akan rangka slot untuk sesi memancing bersama murid-murid saya.

Memancing memang mudah, tapi nak beri penerangan supaya kanak-kanak faham bukannya kerja senang. Untuk memudahkan kanak-kanak bawah 12 tahun cepat faham, kena guna teknik ansur maju. Mula dari asas, dan bila asas dah kukuh baru pergi ke tahap seterusnya. Tak boleh guna teknik learning by doing, yang itu untuk remaja dan orang dewasa boleh la kot pada pendapat saya.